زبان خارجی

سطوح یادگیری زبان

امروزه روش‌های مختلفی برای تعیین سطح زبان در سراسر جهان وجود دارد، اما رایج‌ترین مقیاس آن CEFR (چارچوب مرجع مشترک اروپایی برای زبان‌ها) است. این یک استاندارد بین‌المللی برای توصیف توانایی زبان است که هر سطح را به عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌ها طبقه‌بندی می‌کند که می‌توان در زمان معینی به دست آورد.

بیایید به شش سطح مهارت زبان توسط CEFR نگاهی بیندازیم. ما با هم کشف خواهیم کرد که هر سطح چگونه به نظر می رسد و دقیقاً چه چیزهایی باید بدانید تا به مرحله بعدی بروید.

A1 – مبتدی

A1 اولین سطح یادگیری زبان است و به عنوان سطح مبتدی در نظر گرفته می شود. در این مرحله با عبارات و ساختارهای دستوری بسیار ابتدایی یک زبان آشنا می شوید.

به عنوان یک کاربر اصلی، یاد خواهید گرفت که چگونه خود را معرفی کنید، سؤالات ساده ای در مورد هویت یا محل اختفای شخصی بپرسید و بتوانید تعاملات بسیار ابتدایی را به زبان خارجی انجام دهید. شما می توانید با سایر افرادی که به زبان مقصد شما صحبت می کنند فقط در مورد ساده ترین موضوعات و تا زمانی که طرف مقابل به آرامی و واضح صحبت می کند تعامل داشته باشید.

مهارت های سطح A1

هنگامی که به سطح A1 رسیدید، باید با ابتدایی ترین کلمات و ساختارها آشنا باشید، مانند:

الفبا و نحوه نوشتن حروف؛

احوالپرسی اولیه مانند سلام، خداحافظ، تشکر و ….

اعداد 0-20;

گفتن زمان در قالب ساعت محلی؛

پرسیدن و پاسخ دادن به سؤالات ساده در مورد هویت یا مکان شخصی

استفاده از عبارات آشنای روزمره که برای برآوردن نیازهای خاص استفاده می شود (مانند گفتن گرسنه، تشنه و غیره)

برای رسیدن به سطح A1 معمولاً حدود 70 تا 100 ساعت مطالعه طول می کشد.

A2 – ابتدایی

A2 سطح دوم CEFR است – سطح دانش ابتدایی. در این مرحله یاد می گیرید که چگونه عبارات پیچیده تر و ساختارهای دستوری را درک کرده و از آنها استفاده کنید، ارتباط بیشتری را شروع کنید و به اشتباه کردن و رفع آنها عادت کنید.

در این سطح، شما می توانید شروع به شرکت در گفتگوی کوچک و گفتگو با سایر کاربران زبان کنید، اما فقط به روشی ساده و در مورد موضوعات آشنا. شما جملات ساده را درک خواهید کرد و از عبارات مکرر روزمره مانند موارد ضروری برای خرید استفاده خواهید کرد.

همچنین یاد خواهید گرفت که چگونه جنبه هایی از پیشینه یا محیط نزدیک خود را به زبان ساده توصیف کنید، و همچنین چگونه کارهای معمولی را که نیاز به تبادل مستقیم اطلاعات دارند تکمیل کنید.

مهارت های سطح A2

پس از رسیدن به سطح A2، عبارات شما واضح تر و مشخص تر می شوند و می توانید از ساختارهای گرامری ساده استفاده کنید. به عنوان مثال، شما باید با موارد زیر آشنا باشید:

صرف اصلی افعال منظم در زمان حال، گذشته و آینده ساده؛

افعال بی قاعده رایج در زمان های ساده؛

استفاده از مقالات؛

استفاده از صفت، ضمایر و حروف اضافه مکان و زمان؛

پرسش و پاسخ در مورد موضوعات ساده ای مانند خانواده، کار، سرگرمی ها و غیره؛

نوشتن متن های کوتاه مانند پیام ها، یادداشت ها یا توضیحات.

رسیدن به سطح A2 معمولاً حدود 100-150 ساعت مطالعه اضافی یا در کل 170-250 ساعت مطالعه طول می کشد.

B1 – متوسط

B1 سومین سطح CEFR است و سطح دانش متوسط ​​محسوب می شود. در این مرحله اعتماد به نفس بیشتری در استفاده از زبان خارجی خواهید داشت و شروع به گسترش دایره لغات و دانش گرامر خود خواهید کرد.

همچنین می‌توانید نکات اصلی ورودی روشن و استاندارد را در مورد موضوعات آشنا که به طور مرتب در محل کار، مدرسه، اوقات فراغت و غیره با آن مواجه می‌شوید، درک کنید. وقتی صحبت از دستور زبان می‌شود، باید بتوانید آزادانه از متداول‌ترین ساختارها با دقت معقول استفاده کنید. شما همچنان اشتباه خواهید کرد، اما اکنون، واضح تر خواهد شد که چه چیزی را می خواهید بیان کنید.

در این سطح، شما قادر خواهید بود با اکثر موقعیت هایی که ممکن است در سفر پیش بیاید کنار بیایید و قادر خواهید بود متون ساده و مرتبطی را در مورد موضوعات آشنا یا مورد علاقه شخصی تولید کنید. همچنین می توانید تجربیات و رویدادها، رویاها، امیدها و جاه طلبی ها را توصیف کنید و همچنین به طور خلاصه دلایل و توضیحاتی برای نظرات و برنامه های خود ارائه دهید.

مهارت های سطح B1

در سطح B1 معمولاً باید با موارد زیر آشنا باشید:

صدای منفعل، حالت حالت، و جیروند (بسته به زبان).

زمان های پیچیده تر مانند زمان حال کامل و گذشته کامل.

افعال معین;

انواع مختلف ضمایر؛

پرسیدن و پاسخ دادن به سوالات در مورد موضوعات مختلف آشنا یا مورد علاقه شخصی؛

نوشتن متون مانند شرح، گزارش، داستان و غیره.

رسیدن به سطح B1 معمولاً حدود 350-600 ساعت مطالعه طول می کشد.

B2

B2 چهارمین سطح CEFR است و سطح دانش متوسط ​​​​بالا در نظر گرفته می شود. در این مرحله، توانایی خود را برای استفاده روانتر و دقیق تر از زبان خارجی توسعه خواهید داد. همچنین می‌توانید ایده‌های اصلی متن پیچیده را در موضوعات عینی و انتزاعی، از جمله بحث‌های فنی در زمینه تخصصی خود، درک کنید.

در سطح B2، باید به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشید تا در هنگام صحبت با افراد بومی خود، خود به خود بیان کنید. شما همچنین می توانید از زبان به صورت انعطاف پذیر و موثر برای اهداف اجتماعی، تحصیلی و حرفه ای استفاده کنید. وقتی صحبت از دستور زبان می شود، باید بتوانید از بیشتر ساختارها به درستی و تنها با خطاهای گاه به گاه استفاده کنید.

مهارت های سطح B2

در سطح B2 معمولاً باید بتوانید:

کنترل خوبی بر تمام زمان های دستوری داشته باشید.

از انواع مختلف افعال شرطی و معین استفاده کنید.

از بندهای حالت و نسبی استفاده کنید.

تولید متون واضح و دقیق در مورد طیف گسترده ای از موضوعات و بررسی دیدگاه های مختلف.

تعاملات خود به خودی با درجه ای از روان و بدون فشار داشته باشید.

متون ساده را از یک زبان خارجی به زبان خودتان ترجمه کنید.

معمولاً برای رسیدن به سطح B2 حدود 550-800 ساعت طول می کشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا